به گزارش مشرق، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه بعدازظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و در همایشی با عنوان «آمریکا چرا دشمنی» با اشاره به حادثه انقلاب اسلامی گفت: این حادثه دو تجربه مهم اجتماعی را رقم زد که یکی از آنها بنای یک سیستم مدنی جامعه براساس اسلام بود.
وی با بیان اینکه این تجربه در برابر تجربه استکباری و سوسیالیستی قرار داشت، اظهار داشت: دومین تجربه نیز تجربه نهضت بیداری اسلامی بود که محدود به یک سرزمین نیست و در سرتاسر جهان اسلام رخ داده است.
لاریجانی با اشاره به جایگاه تجربه در نظام جهان تصریح کرد: تجربه ماهیت تعاملی دارد و تعامل برگرفته از اراده انسانهاست و شرایطی که با آن روبرو میشوند؛ و دقیقا به همین دلیل است که خاصیت انحراف در تجربه وجود دارد چون اراده انسانها در آن دخیل است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: انحراف نهضت بیداری اسلامی به این دلیل بود که مدل کاری اشتباه گرفته شد؛ مدل تحرکاتی که داعش و تکفیریها انجام میدهند دارای یک اصل اعتقادی است و به جوانان اهل سنت که اتفاقا علاقمند به اسلام نیز هستند گفته میشود که مدل عزتمندی اسلامی مدل خلافت عباسی و اموی است.
وی با تاکید براینکه ایجاد انحراف در تجربه انقلاب اسلامی بدون برنامه صورت نمیگیرد، افزود: تجربه به دلیل تعاملی بودن زمینه انحراف را دارد و غرب نیز هم مدل جمهوری اسلامی و هم مدل بیداری اسلامی را مخل برنامههای خود دانسته و از وجود آن احساس خطر میکند.
لاریجانی با اشاره به برخی اظهارات متفکران غربی در بیان خطرات اسلام برای سیاست خارجی آمریکا گفت: متفکرین غربی ابعاد انقلاب اسلامی را میدانستند و روی آن حساس بودند؛ دقیقا از همین جاست که بحث نفوذ پیدا میشود چون تعامل میتواند زمینه نفوذ را باز کند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه باید از به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی درس گرفت و نگاه عبرتآموز به آن داشت اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همواره سنبت به درسآموزی و عبرتآموزی از وقایع تاکید داشتند.
وی افزود: در همین زمینه مذاکرات هستهای نیز موضوع عبرتآموزی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است؛ ما شاهد بودیم که برخی این توافق را یک پیروزی بزرگ دانسته و میگفتند که هر روز باید جشن بگیریم ولی رهبر انقلاب درباره این مذاکرات میگویند که عبرتآموز است یعنی ما در معرض تهدیدهایی قرار گرفتیم که باید سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.
لاریجانی انحراف فکری را یکی از دلایل اصلی به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی خواند و با اشاره به دو تلقی اهل سنت و اهل بیت از اسلام گفت: تفکر اهل سنت دارای نقاطی است که میتواند آسیبپذیری ایجاد کند و این آسیبپذیری نیز به تلقی آنها از حکومت بازمیگردد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: اهل سنت 4 شرط را برای حاکم ذکر میکنند که این 4 شرط عبارت است از: 1- حاکمی حاکم بعدی را تایید کرده باشد2 - مردم او را تایید کنند 3- ریشسفیدهای جمع به او رای دهند و راه چهارم نیز سیطره به سیف (زور و قدرت)؛ با همین تلقی از حکومت اسلامی است که جریانی مثل داعش برای خود حکومت درست میکند.
لاریجانی در ادامه با اشاره به تلقی مکتب اهل بیت و حساسیت این مکتب بر روی مشروعیت حاکم اسلامی اظهار داشت: در مکتب شیعه شناخت مصداق صحیح و حاکم و همچنین تولی و تبری نیز از جمله اصول مهم هستند.
وی دلیل نفوذ غرب در جریان بیداری اسلامی را ضعف تئوریک خواند و افزود: دلیل دیگر این نفوذ این بود که حاکمان و عالمان فاسد در برخی کشورهای اسلامی حضور دارند و جای سیاستمداران فرهیخته در میان مردم خالی است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه خطوط انحرافی بسیاری در طول انقلاب اسلامی رشد کرد ولی به نتیجهای نرسید اظهار داشت: ما در جامعه خود خطی داریم که به ظاهر اسلامی است ولی درواقع لیبرال است که این خط در بخشی از جناح تندرو اصلاحطلب وجود دارد و در اصولگرایان نیز ما این خط انحرافی را در جریان آقای احمدینژاد دیدیم.
لاریجانی ادامه داد: ما در دولت قبل میدیدیم که میگفتند دوره اسلام گذشته و به دنبال مکتب انحرافی بودند و همچنین ادعای برخی رابطههای خاص داشتند و همین تشکیلاتی که درباره بازخوانی انقلاب اسلامی به راه انداختهاند نیز یک انحراف است.
وی با اشاره به دو نوع تفکر در مقابله با آمریکا اظهار داشت: یک مکتب، مکتب ما میتوانیم است که متعلق به حضرت امام است و یک مکتب نیز مکتب ما نمیتوانیم است که من درباره این مکتب آقای بازرگان را مثال میزنم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: مکتب ما نمیتوانیم استدلالهای مهمی برای خود دارد و به عنوان مثال میگوید باید بر اساس حقایق زندگی کنیم و شعار ندهیم و توان خود را با توان دشمن مقایسه کنیم و همچنین باید رفاه مردم را در نظر گرفته و از کیسه آنها خرج نکنیم.
لاریجانی با اشاره به تفکر این جریان مبنی براینکه اقتصاد ایران تا زمانی که مندرج در اقتصاد غرب نباشد نمیتواند سالم حرکت کند، گفت: در این مکتب اقتصاد مقاومتی یک شوخی است؛ آنها معتقدند که بحث استقلال پوستاندازی کرده و امروز همه دنیا به یکدیگر وابستگی دارند.
وی افزود: نتیجهگیری این مکتب این است که ما نباید کشور خود را دم تیغ قرار داده و با کشوری که به عنوان ابرقدرت جهان مطرح است کنار بیاییم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر نگاه عبرتآموزی رهبر انقلاب نسبت به مذاکرات هستهای، گفت: یکی از مسائل مطرح در این مذاکرات سیطره سیاسی است؛ غرب بر این عقیده است که تحریمها اثر کرده و حال ایران را جا آورده که ما بعد از 36 سال حاضر شدیم با غرب مذاکره کنیم و دقیقا زمانی که شما چرخیدن سانتریفیوژ را به چرخیدن اقتصاد گره زدید این پیام روشن را به غرب دادهاید.
لاریجانی تهدید توانمندیهای ایران را دومین زمینه تهدید مذاکرات هستهای خواند و افزود: تلقی آمریکا این است که به کمک مذاکرات توانمندی هستهای ما تحت نظارت شدید از بین خواهد رفت و مسئله بعدی نیز موضوع توانمندی اقتصادی است که آنها میخواهند مقاومت ایران در برابر تحریمها را کاهش دهند چون ایران نشان داده که اقتصادش تا حدی در برابر تحریمها مقاوم است.
وی با تاکید براینکه توطئههای آمریکا علیه ما واقعیت دارد افزود: البته سیستم ایران نیز نشان داده که در برابر هجمههای مختلف مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که مسئولان نظام چه برخوردی در مورد نفوذ غرب باید انجام دهند، گفت: عنصر کلیدی در مسئله نفوذ بصیرت است و بصیرت در تفکر اهل بیت دارای پایه دیانت بوده و این دیانت نیز مبتنی بر فقه است.
لاریجانی با اشاره به برخی نگاههای صفر و صدی نسبت به برجام گفت: ما تنها کار افراد را نقد میکنیم نه اینکه به خود آنها برچسب بزنیم؛ الان در قضیه برجام به گونهای شده که برخی میگویند اگر کسی برجام را قبول ندارد برود گم شود و طرف دیگر میگوید اگر کسی برجام را قبول دارد کافر است.
وی با تاکید بر لزوم مسئله بصیرت و توجه به آن و همچنین احتمال تغییر برخی افراد به دلیل شرایط زمان گفت: به عنوان مثال آقای موسوی زحمت زیادی برای انقلاب کشید ولی فهم وی و خانوادهاش قبل و بعد از انقلاب از اسلام مشکل داشت ولی وقتی موسوی را نگاه میکنیم نباید سیاه و سفید باشد؛ او خدمت زیادی کرد ولی در سال 88 اشتباه بزرگی انجام داد و البته همه ما در معرض اشتباه قرار داریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا مخالفت علنی با برجام صورت ندادید، گفت: من با مخالفسازی در مقابل برجام مخالف هستم؛به هر حال مملکت مسئولینی دارد که در زمینه برجام تصمیم گرفتند و اینکه وارد جریان مخالف شویم درست نیست.
لاریجانی با بیان اینکه ما دولت را در زمینه اجرای برجام حمایت میکنیم، گفت: البته این حمایت ضمن این است که مسیر مذاکرات را در شکل و تکنیک دارای اشکالات اساسی میدانم ولی مخالف جریانسازی برای جلوگیری از اجرای برجام هستم.
وی با تاکید براینکه خواسته مردم و مسئولان از توافق هستهای برداشته شدن تحریمهاست اظهار داشت: ما میخواهیم هم جای رشد داشته باشیم و هم تحریمها از بین برود و در ضمن آن باید جلوی خطرات برجام را نیز بگیریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در سالهای پیش از این توصیه به مذاکره با آمریکا میکردید و چرا الان نظر دیگری دارید، گفت: من مخالف مذاکره با آمریکا نیستم و حتی در زمان امام (ره) مطلبی نوشتم و گفتم اگر منافع ما ایجاب کند حاضریم در ته جهنم هم با آمریکا مذاکره کنیم.
لاریجانی افزود: ما باید به گونهای با دنیا صحبت کنیم که حرف ما را بفهمند و مسئله این است که بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم و نقشه راه ما چیست؛ اما در کل طرفدار یک مذاکره سفت و سخت با آمریکاییها هستند.
وی با اشاره به رفتار اصلاحطلبان درباره توافق هستهای گفت: من معتقدم که اصلاحطلبان اصلا مذاکرات را قبول ندارند و این مسئله را در آبنمک گذاشتهاند که بعدا بگویند کسانی که باعث شدند ما در این قرارداد که شبیه ترکمنچای است شکست بخوریم همان تندروها هستند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین درباره خواسته آمریکاییها از مذاکرات هستهای خاطرنشان کرد: آمریکاییها معتقدند که بعد از مذاکره هستهای سد بزرگی شکسته و بعد از 35 سال ایران راضی شده که بپذیرد اشکالاتی دارد و آمریکاییها میخواهند این روند را در زمینههای دیگر ادامه دهند.
وی با بیان اینکه این تجربه در برابر تجربه استکباری و سوسیالیستی قرار داشت، اظهار داشت: دومین تجربه نیز تجربه نهضت بیداری اسلامی بود که محدود به یک سرزمین نیست و در سرتاسر جهان اسلام رخ داده است.
لاریجانی با اشاره به جایگاه تجربه در نظام جهان تصریح کرد: تجربه ماهیت تعاملی دارد و تعامل برگرفته از اراده انسانهاست و شرایطی که با آن روبرو میشوند؛ و دقیقا به همین دلیل است که خاصیت انحراف در تجربه وجود دارد چون اراده انسانها در آن دخیل است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: انحراف نهضت بیداری اسلامی به این دلیل بود که مدل کاری اشتباه گرفته شد؛ مدل تحرکاتی که داعش و تکفیریها انجام میدهند دارای یک اصل اعتقادی است و به جوانان اهل سنت که اتفاقا علاقمند به اسلام نیز هستند گفته میشود که مدل عزتمندی اسلامی مدل خلافت عباسی و اموی است.
وی با تاکید براینکه ایجاد انحراف در تجربه انقلاب اسلامی بدون برنامه صورت نمیگیرد، افزود: تجربه به دلیل تعاملی بودن زمینه انحراف را دارد و غرب نیز هم مدل جمهوری اسلامی و هم مدل بیداری اسلامی را مخل برنامههای خود دانسته و از وجود آن احساس خطر میکند.
لاریجانی با اشاره به برخی اظهارات متفکران غربی در بیان خطرات اسلام برای سیاست خارجی آمریکا گفت: متفکرین غربی ابعاد انقلاب اسلامی را میدانستند و روی آن حساس بودند؛ دقیقا از همین جاست که بحث نفوذ پیدا میشود چون تعامل میتواند زمینه نفوذ را باز کند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه باید از به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی درس گرفت و نگاه عبرتآموز به آن داشت اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب همواره سنبت به درسآموزی و عبرتآموزی از وقایع تاکید داشتند.
وی افزود: در همین زمینه مذاکرات هستهای نیز موضوع عبرتآموزی از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است؛ ما شاهد بودیم که برخی این توافق را یک پیروزی بزرگ دانسته و میگفتند که هر روز باید جشن بگیریم ولی رهبر انقلاب درباره این مذاکرات میگویند که عبرتآموز است یعنی ما در معرض تهدیدهایی قرار گرفتیم که باید سعی کنیم از آن جلوگیری کنیم.
لاریجانی انحراف فکری را یکی از دلایل اصلی به انحراف کشیده شدن بیداری اسلامی خواند و با اشاره به دو تلقی اهل سنت و اهل بیت از اسلام گفت: تفکر اهل سنت دارای نقاطی است که میتواند آسیبپذیری ایجاد کند و این آسیبپذیری نیز به تلقی آنها از حکومت بازمیگردد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: اهل سنت 4 شرط را برای حاکم ذکر میکنند که این 4 شرط عبارت است از: 1- حاکمی حاکم بعدی را تایید کرده باشد2 - مردم او را تایید کنند 3- ریشسفیدهای جمع به او رای دهند و راه چهارم نیز سیطره به سیف (زور و قدرت)؛ با همین تلقی از حکومت اسلامی است که جریانی مثل داعش برای خود حکومت درست میکند.
لاریجانی در ادامه با اشاره به تلقی مکتب اهل بیت و حساسیت این مکتب بر روی مشروعیت حاکم اسلامی اظهار داشت: در مکتب شیعه شناخت مصداق صحیح و حاکم و همچنین تولی و تبری نیز از جمله اصول مهم هستند.
وی دلیل نفوذ غرب در جریان بیداری اسلامی را ضعف تئوریک خواند و افزود: دلیل دیگر این نفوذ این بود که حاکمان و عالمان فاسد در برخی کشورهای اسلامی حضور دارند و جای سیاستمداران فرهیخته در میان مردم خالی است.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید براینکه خطوط انحرافی بسیاری در طول انقلاب اسلامی رشد کرد ولی به نتیجهای نرسید اظهار داشت: ما در جامعه خود خطی داریم که به ظاهر اسلامی است ولی درواقع لیبرال است که این خط در بخشی از جناح تندرو اصلاحطلب وجود دارد و در اصولگرایان نیز ما این خط انحرافی را در جریان آقای احمدینژاد دیدیم.
لاریجانی ادامه داد: ما در دولت قبل میدیدیم که میگفتند دوره اسلام گذشته و به دنبال مکتب انحرافی بودند و همچنین ادعای برخی رابطههای خاص داشتند و همین تشکیلاتی که درباره بازخوانی انقلاب اسلامی به راه انداختهاند نیز یک انحراف است.
وی با اشاره به دو نوع تفکر در مقابله با آمریکا اظهار داشت: یک مکتب، مکتب ما میتوانیم است که متعلق به حضرت امام است و یک مکتب نیز مکتب ما نمیتوانیم است که من درباره این مکتب آقای بازرگان را مثال میزنم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ادامه داد: مکتب ما نمیتوانیم استدلالهای مهمی برای خود دارد و به عنوان مثال میگوید باید بر اساس حقایق زندگی کنیم و شعار ندهیم و توان خود را با توان دشمن مقایسه کنیم و همچنین باید رفاه مردم را در نظر گرفته و از کیسه آنها خرج نکنیم.
لاریجانی با اشاره به تفکر این جریان مبنی براینکه اقتصاد ایران تا زمانی که مندرج در اقتصاد غرب نباشد نمیتواند سالم حرکت کند، گفت: در این مکتب اقتصاد مقاومتی یک شوخی است؛ آنها معتقدند که بحث استقلال پوستاندازی کرده و امروز همه دنیا به یکدیگر وابستگی دارند.
وی افزود: نتیجهگیری این مکتب این است که ما نباید کشور خود را دم تیغ قرار داده و با کشوری که به عنوان ابرقدرت جهان مطرح است کنار بیاییم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر نگاه عبرتآموزی رهبر انقلاب نسبت به مذاکرات هستهای، گفت: یکی از مسائل مطرح در این مذاکرات سیطره سیاسی است؛ غرب بر این عقیده است که تحریمها اثر کرده و حال ایران را جا آورده که ما بعد از 36 سال حاضر شدیم با غرب مذاکره کنیم و دقیقا زمانی که شما چرخیدن سانتریفیوژ را به چرخیدن اقتصاد گره زدید این پیام روشن را به غرب دادهاید.
لاریجانی تهدید توانمندیهای ایران را دومین زمینه تهدید مذاکرات هستهای خواند و افزود: تلقی آمریکا این است که به کمک مذاکرات توانمندی هستهای ما تحت نظارت شدید از بین خواهد رفت و مسئله بعدی نیز موضوع توانمندی اقتصادی است که آنها میخواهند مقاومت ایران در برابر تحریمها را کاهش دهند چون ایران نشان داده که اقتصادش تا حدی در برابر تحریمها مقاوم است.
وی با تاکید براینکه توطئههای آمریکا علیه ما واقعیت دارد افزود: البته سیستم ایران نیز نشان داده که در برابر هجمههای مختلف مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که مسئولان نظام چه برخوردی در مورد نفوذ غرب باید انجام دهند، گفت: عنصر کلیدی در مسئله نفوذ بصیرت است و بصیرت در تفکر اهل بیت دارای پایه دیانت بوده و این دیانت نیز مبتنی بر فقه است.
لاریجانی با اشاره به برخی نگاههای صفر و صدی نسبت به برجام گفت: ما تنها کار افراد را نقد میکنیم نه اینکه به خود آنها برچسب بزنیم؛ الان در قضیه برجام به گونهای شده که برخی میگویند اگر کسی برجام را قبول ندارد برود گم شود و طرف دیگر میگوید اگر کسی برجام را قبول دارد کافر است.
وی با تاکید بر لزوم مسئله بصیرت و توجه به آن و همچنین احتمال تغییر برخی افراد به دلیل شرایط زمان گفت: به عنوان مثال آقای موسوی زحمت زیادی برای انقلاب کشید ولی فهم وی و خانوادهاش قبل و بعد از انقلاب از اسلام مشکل داشت ولی وقتی موسوی را نگاه میکنیم نباید سیاه و سفید باشد؛ او خدمت زیادی کرد ولی در سال 88 اشتباه بزرگی انجام داد و البته همه ما در معرض اشتباه قرار داریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا مخالفت علنی با برجام صورت ندادید، گفت: من با مخالفسازی در مقابل برجام مخالف هستم؛به هر حال مملکت مسئولینی دارد که در زمینه برجام تصمیم گرفتند و اینکه وارد جریان مخالف شویم درست نیست.
لاریجانی با بیان اینکه ما دولت را در زمینه اجرای برجام حمایت میکنیم، گفت: البته این حمایت ضمن این است که مسیر مذاکرات را در شکل و تکنیک دارای اشکالات اساسی میدانم ولی مخالف جریانسازی برای جلوگیری از اجرای برجام هستم.
وی با تاکید براینکه خواسته مردم و مسئولان از توافق هستهای برداشته شدن تحریمهاست اظهار داشت: ما میخواهیم هم جای رشد داشته باشیم و هم تحریمها از بین برود و در ضمن آن باید جلوی خطرات برجام را نیز بگیریم.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شما در سالهای پیش از این توصیه به مذاکره با آمریکا میکردید و چرا الان نظر دیگری دارید، گفت: من مخالف مذاکره با آمریکا نیستم و حتی در زمان امام (ره) مطلبی نوشتم و گفتم اگر منافع ما ایجاب کند حاضریم در ته جهنم هم با آمریکا مذاکره کنیم.
لاریجانی افزود: ما باید به گونهای با دنیا صحبت کنیم که حرف ما را بفهمند و مسئله این است که بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم و نقشه راه ما چیست؛ اما در کل طرفدار یک مذاکره سفت و سخت با آمریکاییها هستند.
وی با اشاره به رفتار اصلاحطلبان درباره توافق هستهای گفت: من معتقدم که اصلاحطلبان اصلا مذاکرات را قبول ندارند و این مسئله را در آبنمک گذاشتهاند که بعدا بگویند کسانی که باعث شدند ما در این قرارداد که شبیه ترکمنچای است شکست بخوریم همان تندروها هستند.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین درباره خواسته آمریکاییها از مذاکرات هستهای خاطرنشان کرد: آمریکاییها معتقدند که بعد از مذاکره هستهای سد بزرگی شکسته و بعد از 35 سال ایران راضی شده که بپذیرد اشکالاتی دارد و آمریکاییها میخواهند این روند را در زمینههای دیگر ادامه دهند.